“Deze jongens zijn leergierig en honkvast”
Michiel Nieuwenhuis, Buiting Staalbouw
Op zoek naar aanpakkers?
Denk eens aan vso en pro!
Leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro) hebben veel te bieden! In ieder geval volgens Buiting Staalbouw in Broekland, Saxenburgh in Ommen, Landal ’t Loo in Oldenbroek en camping De Lemeler Esch in Lemerle.
Loyaal en vakkundig
Ja, je moet begeleiding bieden, taken soms wat vaker uitleggen of een oogje in het zeil houden. Iedereen is anders en er is geen standaard handleiding. Net zoals die er niet is voor jongeren van andere soorten onderwijs. Ben je bereid wat moeite te doen? Dan krijg je daar loyale en vakkundige medewerkers voor terug! Jongeren van het vso en pro steken graag hun handen uit de mouwen en verdienen een kans op de arbeidsmarkt. Bied jij ze die?
Duurzame plek op de arbeidsmarkt
Vso pro is een initiatief van de Sectorraad Praktijkonderwijs en de Sectorraad GO. We zetten ons landelijk en regionaal in voor jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro). Door samenwerking met werkgevers, scholen en andere partners helpen we jongeren bij de overgang van school naar werk, met als doel hun zelfstandigheid en participatie in de samenleving te bevorderen.
Lees meer over hoe we dit doen in de arbeidsmarktregio Zwolle
Bekijk ons netwerk van scholen in de arbeidsmarktregio Zwolle
Onze ambassadeurs aan het woord
Bekijk de video’s van onze ambassadeurs
FAQ
Het (voortgezet) speciaal onderwijs is er voor leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben, die het regulier onderwijs niet kan bieden. Hier gaan jongeren naartoe die een handicap of beperking, een leerstoornis, langdurige ziekte of gedragsproblemen hebben. Leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs kunnen een gewoon diploma voor vmbo, havo of vwo halen.
Het praktijkonderwijs is regulier onderwijs. De leerlingen leren in kleinere klassen vooral vanuit de praktijk en door te doen. Tijdens de theoretische vakken wordt veel aandacht besteed aan taal en rekenen. Vervolgens wordt de theorie tot leven gebracht in praktische vakken als hout- en metaalbewerking, koken en serveren, zorg en welzijn, techniek, facilitair en groen. Hierbij is veel ruimte voor maatwerk. Elke leerling volgt een eigen leerroute aan de hand van een eigen ontwikkelingsplan, waarbij de nadruk ligt op wat de leerling kan en wil. Door het versterken van het vertrouwen in hun eigen capaciteiten, worden leerlingen gestimuleerd om hun talenten verder te ontwikkelen. Daarnaast is het onderwijs gericht op persoonsvorming en op het vergroten van de zelfredzaamheid van de leerlingen in de maatschappij.
Een leerling moet tenminste 14 jaar zijn, voor meerdere dagen stage tussen de 15 en 19 jaar.
Het hele schooljaar door en niet in de schoolvakanties. Vaak zijn er bliksem- of snuffelstages om te kijken wat een bedrijf doet. Later zijn er leerstages waar algemene werknemersvaardigheden op de voorgrond staan en uiteindelijk uitstroomstages waar het doel is uit te stromen in arbeid binnen het bedrijf. In de aanvangsfase beginnen leerlingen met 1 dag stage per week; in de eindfase loopt dat op naar 2 tot 4 dagen per week.
Het streven is rond de 18 jaar, maar dit kan ook 16 of 17 jaar zijn.
In het pro in de richting arbeid vaak op niveau 0 of niveau 1. In het vso kan dit erg verschillen, van niveau 0 t/m vmbo/havo.
Jongeren uit pro hebben vaak te maken met een lager IQ (55 tot 80), leerachterstanden en/of sociaal-emotionele problematiek. De doelgroep is vaak meer gebaat bij leren door doen dan bij leren uit een boek.
Ook een deel van de jongeren uit vso wordt voorbereid op een uitstroom naar werk. Van deze jongeren kan niet verwacht worden dat zij een regulier diploma halen, vanwege (een combinatie) verstandelijke of lichamelijke beperkingen en/of gedragsmatige stoornissen.
Vso en pro scholen werken met stagebegeleiders die regelmatig contact hebben met de leerling en stageplek. Vaak is dit een kennismakingsgesprek, eventueel coaching op de werkvloer, tussenevaluaties en een eindgesprek.
Leerlingen van vso en pro hebben het liefst een vaste begeleider of aanspreekpunt. Ze krijgen graag korte instructies, voor de één werkt mondelinge instructie goed, voor de ander eenvoudige schriftelijke instructie. Dat handelingen stap-voor-stap even voorgedaan worden stellen ze op prijs. Iedere jongere is anders, maar over het algemeen verwerken ze informatie wat langzamer en hebben ze herhaling nodig. Ze vinden veranderingen soms lastig en vinden voorspelbaarheid, eerlijkheid en heldere taal belangrijk. Bij aankomst of tussendoor even checken hoe het gaat vinden ze fijn. Een begeleider met affiniteit met de doelgroep, geduld en de wil om echt met de leerlingen aan de slag te willen is belangrijk.
Zeker, de zogenaamde HARRIE-training: www.ikbenharrie.nl.
Ja, mits ze een aanvraag indicatie Banenafspraak hebben ingevuld en opgestuurd aan het UWV.
Officieel is er twee jaar na uitstroom een nazorg-plicht. Dit houdt in: vragen aan de leerling hoe het gaat en bereikbaar zijn voor advies. Er is wel mogelijkheid tot begeleiding door een jobcoach van de gemeente of inhuur van een schoolmedewerker via de gemeente.
Leerlingen hebben een eigen ontwikkelplan. Op school wordt er vaak toegewerkt naar bepaalde standaarden en niveaus. Per leerling wordt er gekeken wat nodig is voor hem/haar om tot die niveaus te komen. Dus dan komen leerlingen met persoonlijke ontwikkeldoelen naar de stage. Deze worden met het stagebedrijf besproken en geëvalueerd. Ook kunnen leerlingen landelijk erkende certificaten behalen, zoals: VCA, heftruck, EHBO, werken in de keuken, schoonmaak, woonhulp, metaal, hout, schilderen, werken aan de ontvangstbalie, orderpicken en groen.
Op het platform Dennis vind je alle informatie voor werkgevers per arbeidsmarktregio: https://instrumentengids-dennis.nl/.