Even voorstellen – Renate van der Veen

27-06-2025

Mijn naam is Renate van der Veen, ik ben 52 jaar en woon in Peize. Samen met mijn partner, twee kinderen en onze Labradoodle geniet ik van het leven in het noorden.

Sinds oktober 2024 werk ik als netwerkcoördinator voor de arbeidsmarktregio Groningen – Noord-Drenthe. Die toevoeging zeg ik er altijd bewust bij, want Noord-Drenthe, de kop van Drenthe, hoort er gewoon bij, ook al wordt dat nog weleens vergeten.

Met mijn start is het netwerk van coördinatoren nu landelijk dekkend: we zijn actief in alle 35 arbeidsmarktregio’s, met 33 coördinatoren verspreid over het land. Ik ben dus de hekkensluiter en het is mooi dat we nu kunnen zeggen dat het netwerk compleet is!

Hoe ben je bij deze functie terecht gekomen?
Ik werd door een aantal collega’s op de vacature gewezen. Daar ben ik blij om, want het past precies. Ik werkte hiervoor voor 27 jaar bij Werkplein Drentsche Aa (WPDA), in verschillende functies zoals werk-jobcoach en contractmanager waarin ik onder meer de aanbestedingen van de re-integratie trajecten heb gedaan. Mijn werk draaide altijd om re-integratie, vooral met jongeren en specifieke doelgroepen, zoals alleenstaande tienermoeders en jongeren met een zwaardere ondersteuningsbehoefte. 

De afgelopen tien jaar richtte ik me vooral op het begeleiden van vso-leerlingen richting werk. Ik kwam veel op de scholen, bij de leerling thuis of op de werkplek. In 2017 zijn we in onze regio gestart met Route Arbeid, een goedwerkende, bestuurlijk verankerde ketensamenwerking vanuit Werk in Zicht (WIZ). WIZ is het samenwerkingsverband tussen gemeenten, UWV, ontwikkelbedrijven en overige samenwerkingspartners in de regio, waaronder scholen. 

Met de Route Arbeid zorgen we ervoor dat alle vso- en pro-leerlingen met een arbeidsprofiel zorgvuldig worden overgedragen aan gemeenten, zodra ze klaar zijn om uit te stromen. De lijntjes zijn kort en door het brede netwerk, dat goed is onderhouden, is een structureel en sterke samenwerking neergezet. Vanuit Assen heb ik jaren met de Navigator gewerkt. Tijdens de schoolperiode kan de Navigator, een soort buddy, worden ingezet voor begeleiding op maat op verschillende levensgebieden en de verbindende schakel zijn tussen de jongere, hulpverleners en zijn omgeving. Zodra de leerling wordt overgedragen naar Werkplein Drentsche Aa blijft de Navigator structureel bij de jongere. Een prachtige samenwerking waarbij er sprake is continuïteit en een bekend gezicht voor de leerling, ook als hij aan het werk is. Zo weinig mogelijk wisseling in contactpersonen is erg belangrijk!  Die aanpak werkt goed: In Assen staat dit model inmiddels stevig en daar ben ik trots op! We zijn bezig om dit breder te trekken in de regio. 

Wat vind je het leukst aan deze rol?
Wat ik het leukste vind is dat ik echt iets mag opbouwen. Er was nog geen netwerkcoördinator in deze regio, dus ik mocht vanaf nul beginnen. Dat geeft veel ruimte om samen met de betrokken partijen iets neer te zetten dat echt past bij wat hier nodig is. Omdat ik zelf uit de regio kom, wist ik al een beetje hoe de lijnen liepen. Maar ik ben vooral veel in gesprek gegaan: Goed luisteren, ophalen wat de behoefte is en dat vertalen naar de praktijk. Die vrijheid en het innovatieve karakter van deze functie maken het voor mij zo waardevol.

Waarom is een netwerk voor vso en pro belangrijk volgens jou? 
Leerlingen uit het vso en pro vormen slechts 3% van de totale leerlingenpopulatie. En dreigen nog wel eens vergeten te worden. Dat maakt het des te belangrijker om als netwerk zichtbaar te blijven en deze doelgroep goed te profileren. Deze jongeren zijn van grote waarde voor de arbeidsmarkt, maar hebben net iets meer begeleiding nodig. Werkgevers moeten weten dat investeren in deze leerlingen loont. Het vraagt aandacht en tijd, maar je krijgt er vaak een loyale werknemer voor terug.

Tegelijkertijd is het belangrijk dat oud-leerlingen zich op de werkvloer kunnen blijven ontwikkelen. Vaak durven ze niet zelf aan te geven dat ze verder willen groeien of iets anders ambiëren. Daarom is het belangrijk dat er iemand in hun omgeving is die dat gesprek met ze voert en hen helpt hun mogelijkheden te zien en benutten.

Wat is de grootste uitdaging in jouw regio de komende tijd? Hoe ga je dit aanpakken?
Onze regio is groot en kent uiteenlopende uitdagingen. Een mooie kans om nu afspraken te maken over een aantal thema’s in het regionale programma/ Wet van school naar duurzaam werk. Verder zijn we gestart met de opzet van een lerend netwerk voor alle 26 scholen. We zorgen ervoor dat alle stage coördinatoren elkaar kunnen ontmoeten bij het lerende netwerk. Dit kunnen themabijeenkomsten zijn én digitale ontmoetingen. Hiervoor wordt een digitaal platform via WIZ gecreëerd. 

Een mooi voorbeeld hiervan is het opzetten van een structureel netwerk tussen vso pro scholen, ontwikkelbedrijven en gemeenten. Onlangs heeft de projectleider werk leerplaatsen/ praktijkleren een grote bijeenkomst georganiseerd voor alle bovengenoemde partijen. Doel: Elkaar opnieuw leren kennen en de samenwerking versterken. Mooie initiatieven werden getoond en nadien kon je elkaar ontmoeten tijdens een speeddate markt waar alle ontwikkelbedrijven konden laten zien wat ze in huis hebben. De samenwerkingsverbanden en SBB zijn hier ook bij betrokken. Ook hier gaan we elkaar ontmoeten via een digitaal platform zodat je elkaar snel kan vinden en mooie voorbeelden kan uitwisselen. Het belangrijkste is dat we met een gevarieerde werkgroep alle input hebben verzameld en aan de slag gaan met de behoefte die is opgehaald bij de scholen. Een mooie start om op verder te bouwen en te onderhouden. 

Heb je nog tips voor andere regio’s? 
Naast de Route Arbeid is Route Arbeid+ een mooi voorbeeld, gestart in de stad Groningen. Hiermee krijgen scholen de kans om ook leerlingen die uitgestroomd zijn richting dagbesteding te helpen bij het maken van de stap naar werk. Hopelijk kunnen we dit uitbreiden naar de hele arbeidsmarktregio, want het is echt een waardevol project. 

Tot slot: Zorg voor structurele borging. Veel initiatieven kabbelen voort binnen bestaande netwerken, maar niet iedereen wordt meegenomen. Ik zie het als mijn taak om dat open te breken en ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen écht aangehaakt zijn. Deze jongeren verdienen het om op de kaart gezet te worden zodat ze een eerlijke kans krijgen op de arbeidsmarkt met een fatsoenlijk salaris.